Структура и организация на деня

Структурата и организацията на работа с деца при нас са основани изцяло на връзката на човека с природата и околната среда. Децата прекарват много време навън и всичките материали, използвани при занятията (декорацията на стаите, учебните материали, храната, мебелите, играчките) са съобразени със сезоните и с тяхната промяна – децата ядат сезонна храна, декорацията на стаята се сменя според сезоните и е от естествени природни материали (клони, листа, пръчки, камъни…). Децата се учат как да се справят сами със задълженията си (да си вземат храна, да си отсервират, да си подредят играчките) и биват възпитавани във философията „Направи си сам“, която им дава нужните умения и увереност да се справят сами с всичко.

Храната, която се дава на децата е проста, възможно най-малко рафинирана и обработена – цели плодове, цели зеленчуци, пълнозърнести продукти, свежи плодове и зеленчуци. Цялата философия се базира върху простотата, цялостта и чистотата.

Играчките във валдорфските градини също отговарят на тези изисквания – къщички на дървета, направени от дървени талпи, небоядисани дървени арки, които са подходящи за катерене, гимнастика, криене, обръщане и превръщане в лодки и още десетки възможности за импровизирана игра;  копринени шалове, които могат да се използват за стени на дом, за мантии, за рокли и още много други цели. Играчките са направени така, че да подклаждат въображението и креативността у децата и способността им да виждат различни неща в един и същи предмет, както и използват един предмет за различни цели.

Като структура на деня децата имат един и същи режим всеки ден и той е приблизително такъв: играят с другите деца без учителите да се намесват или структурират игрите им, пекат хлебчета, режат зеленчуци, заедно с другите деца и учителите си, сервират масата и сядат, за да се нахранят. След това всяко дете отсервира собствените си купички и помага за измиването на чиниите. След това излизат навън в градината, където се грижат за растенията си – цветя, плодове и зеленчуци, които сами са засадили, поливат и почистват всеки ден.  След градината се връщат обратно в стаята и се занимават с неща, които са им интересени – плетене, правене на филц, рисуване, пеене… Денят завършва със спокойна обстановка и четене на приказка, куклен театър или песни.