Структура и организация на деня
Структурата
и организацията на работа с деца при
нас са основани изцяло на връзката на човека с природата и околната
среда. Децата прекарват много време навън и всичките материали, използвани при
занятията (декорацията на стаите,
учебните материали, храната, мебелите, играчките) са съобразени със сезоните и
с тяхната промяна – децата
ядат сезонна храна, декорацията на стаята се сменя според сезоните и е от
естествени природни материали (клони, листа, пръчки, камъни…). Децата се учат как да се справят сами със
задълженията си (да си вземат храна, да си отсервират, да си подредят
играчките) и биват възпитавани във философията „Направи си сам“, която им дава
нужните умения и увереност да се справят сами с всичко.
Храната, която се дава на децата е проста, възможно най-малко рафинирана и обработена – цели плодове, цели
зеленчуци, пълнозърнести продукти, свежи плодове и зеленчуци. Цялата философия
се базира върху простотата, цялостта и чистотата.
Играчките във валдорфските градини също отговарят на тези
изисквания – къщички на дървета, направени от дървени талпи, небоядисани
дървени арки, които са подходящи за катерене, гимнастика, криене, обръщане и
превръщане в лодки и още десетки възможности за импровизирана игра; копринени шалове, които могат да се използват
за стени на дом, за мантии, за рокли и още много други цели. Играчките са
направени така, че да подклаждат въображението и креативността у децата и
способността им да виждат различни неща в един и същи предмет, както и
използват един предмет за различни цели.
Като структура на деня децата имат един и същи режим всеки ден и той е приблизително такъв: играят с другите деца без учителите да се намесват или структурират игрите им, пекат хлебчета, режат зеленчуци, заедно с другите деца и учителите си, сервират масата и сядат, за да се нахранят. След това всяко дете отсервира собствените си купички и помага за измиването на чиниите. След това излизат навън в градината, където се грижат за растенията си – цветя, плодове и зеленчуци, които сами са засадили, поливат и почистват всеки ден. След градината се връщат обратно в стаята и се занимават с неща, които са им интересени – плетене, правене на филц, рисуване, пеене… Денят завършва със спокойна обстановка и четене на приказка, куклен театър или песни.